AntiStalker

AntiStalker - Motverkar stalking

Information - Community - Mötesplats - Forum

 

Anti stalking

Hjälp för stalkare

Forum > Stalking-fall > Åtgärder mot stalking > Hjälp för stalkare

Skriv ut

Visar inlägg 1 - 6 av 6.

< [1]  >
Skrivet av Levale 22 nov 2013 13:11
Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Levale

(Medlem)

Det jobbas hårt med att få bukt med de här personerna, men vad för hjälp finns det att få för att besattheten ska släppa för stalkern?

Jag har själv varit extremt förälskad under en lång tid (vem har inte det?), problemet uppstår när motparten inte uppskattar förälskelsen. Det är här vissa svaga människor fortsätter kontakta personen i förtvivlan och börjar snoka i personens sociala medier. Jag är en av dom och jag hamnade i en depression, tappade livsgnistan och bara ville dö i ungefär ett års tid. Jag sökte själv hjälp inom psykiatrin redan första månaden, men har ännu 1,5 år senare inte fått någon behandling trots att jag påtalat att jag inte kan sluta tänka på personen och hantera impulserna att höra av mig.
Det hela slutade med att jag nu fått en dom på mig för att jag ofredat en annan person med en mängd oönskade kontakter.

Förälskelsen har nu lagt sig och jag tycker det är förkastligt att kontakta någon mot sin egen vilja, men det är vetenskapligt bevisat att en förälskelse kan liknas vid en hjärnskada. Hade någon fångat upp mig inom psykiatrin och aktivt gett mig behandling från första början kunde kanske det här ha undvikits.

Det här är en hemsida för att motverka stalkning och det jag vill ha sagt är att det här även bör ses från ett annat perspektiv. Stalkare är också människor och behöver hjälp. Varför inte ha en flik på hemsidan där stalkaren kan få information och hjälp istället? Jag säger inte att det hjälper alla, många är grovt sjuka och inser inte problemet, men det kan hjälpa vissa och ett förebyggande arbete är viktigt om ni ska motverka stalkning.

Over and out
 
Skrivet av Lillan9149 5 apr 2015 10:09
Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Lillan9149

(Medlem)

Nu är det väldigt länge sedan du skrev detta, men jag ville säga att det är starkt och väldigt fint av dig att ta upp denna sidan av problemet
Min undran är om du skulle, så här i efterhand, kunna säga om det hade funnits något hos den person som du var förälskad i hade kunnat göra för att få dig att sluta/ge upp/ förstå?
Absolut att det är förkastligt att du ej blev uppfångad och fick hjälp när du sökte!
 
Skrivet av Levale 9 apr 2015 19:23
Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Levale

(Medlem)

söndag 5 april 2015, kl 10:09 skrev Lillan9149
Nu är det väldigt länge sedan du skrev detta, men jag ville säga att det är starkt och väldigt fint av dig att ta upp denna sidan av problemet
Min undran är om du skulle, så här i efterhand, kunna säga om det hade funnits något hos den person som du var förälskad i hade kunnat göra för att få dig att sluta/ge upp/ förstå?
Absolut att det är förkastligt att du ej blev uppfångad och fick hjälp när du sökte!



Tack, det är inga problem. Jag tycker det är bra om det jag säger kan vara till hjälp för andra då jag har har en inblick i den sjuka värld som vissa personer hamnar i.

Jag har funderat på det och jag tror hela grejen egentligen börjar med en förälskelse som liknar en psykos, för att med tiden övergå till en tvångshandling, där jag fick en liten ångestlindring varje gång jag kollade in personens sociala medier samt fick berätta hur jag tänker. Det farliga är att hela den läkande processen med tid och att minnena bleknar blir förverkat när du har full insyn i den andres personens liv med ett musklick. Det pratas inte så mycket om internets baksidor, men det här är definitivt en av dom.

Konstruktivt vad personen kan göra var nog i mitt fall att:

1. Göra alla sina sociala medier och eventuell blogg privata (tills förälskelsen/psykosen lagt sig)

2. Erbjuda sig att prata med mig och följa med mig till (akut)psykiatrin i helst ett tidigt skede. Detta både för att underlätta för båda parter och även för att psykiatrin ska förstå allvaret.

3. Eftersom det i det här fallet handlade om den "ungdomliga" klassikern att hon först var förälskad i över ett år, och sedan blev jag det när hennes förälskelse lagt sig så skulle jag säga att jag behövt bättre svar än "Nej, jag är inte intresserad" eller "Jag vill inte prata". Jag hade behövt ett djupare svar utifrån min sjuka värld av desperation med fullt logiska resonemang. T.ex. att tjejen förstod mig och det psykosliknande tillstånd jag hamnat i, att det inte är något fel på mina logiska resonemang men att förälskelse/kärlek handlar om andra saker osv. Helt enkelt att jag behövt stöd av henne att på olika sätt försöka hitta till mitt förnuft.

4. Kanske be om att träffas tillsammans med hennes gemensamma vänner i grupp för att även på så sätt hitta till mitt förnuft. Att kanske gemensamt försöka få mig att skratta åt hur jag beter mig och hur långt ifrån det är mina värderingar. Gärna haft vettiga resonemang och där jag själv fick spela hennes roll, dvs. där jag själv blev "tvingad" av de andra att sätta mig in i hennes värld.

Ja det var vad jag kom på nu, men det är svårt och alla är olika. Jag måste säga att det är otroligt konstigt att det inte finns en enda svensk sida som berättar om hur man åtgärdar grundorsaken till problemet, dvs stalkern. Inte heller psykiatrin eller rättsväsendet hade någon vård att erbjuda, eller jo psykiatrin hade men det var tydligen över 2 års kö för psykologbehandlingar.

Det känns som samhällsklimatet är ganska kallt och rått, bestraffning och uthängning är det som gäller. Jag har själv sett stalkers-serien på TV3 och jag förundras över kommentatorernas syn på myndigheterna, det handlar endast om rättsväsendet. Även om jag inte var lika sjuk så kan jag tänka mig att psykiatrin borde spela en större roll i det hela. Det finns säkert flera som skulle vilja ta sig dit innerst inne. Dessutom tror jag att bestraffning lika gärna kan trigga riktigt sjuka personer att bli ännu farligare.

Over and out

 
Skrivet av Levale 2 maj 2015 03:14
Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Levale

(Medlem)

För att förstå varför någon stalkar kan jag rekommendera att titta på den här föreläsningen av Helen Fisher Ph.D "Why people fall in love"

https://www.youtube.com/embed/aoKbMPyBwF8

Förälskelse är egentligen samma sak som besatthet och är en av de starkaste känslorna vi människor har. På grund av att den här biologiska mekanismen är så stark så är det vissa människor som inte mäktar med och kan hantera det. Förklaringen finns här i videon, men frågan är hur man löser det.
Det bästa vore att det fanns en upprättad stalkingklinik där dessa människor kan få samtala och ha Skype-möten med professionella psykologer inriktat på stalkerproblematik.

Om någon psykolog eller liknande öppnar detta så tror jag t.om. det finns pengar att tjäna på idén. För problemet ökar och internet gör att det blir svårare att ta sig ur sin besatthet och gå vidare. Det borde åtminstone öppnas någon sådan i privat sektor, dit åtminstone några har råd att få hjälp. Skulle den gemensamma välfärden skapa något liknande vore det såklart ännu bättre. Det viktiga här är att hjälpen ska finnas över Skype så att en klinik kan nå hela Svenska folket.

Jag tror den här vägen är mycket bättre. Om det nu är så att de här stalkerna vägrar psykvård, så måste de få tvångsvärd då de är en fara för andra människor.
 
Skrivet av Levale 20 feb 2017 02:20
Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Levale

(Medlem)

Nu några år senare vill jag bidra med några kloka insikter. Stalking är i grund och botten är ett beroendeproblem och bör behandlas på beroendekliniker runt om i landet. Jag var till och med inne på det spåret när jag var som sjukast, då jag ringde till en beroendeklinik och frågade om de kunde hjälpa mig, men fick då svaret att de inte behandlade sådana problem som stalking. Anledningen varför jag gjorde det var även delvis på grund av att psykiatrin var/är så förbannad kass och man får vänta i flera år på någon form av behandling (som inte är piller av olika slag).

Jag drar även den här kopplingen genom att jag själv alltid haft lätt för att bli beroende av saker, aktiviteter, substanser och datorspel, så när jag såg Johann Haris TED-talk ikväll insåg jag (igen) att stalkare är samma sak som "beroendepersonligheter" i viss mån.

TED-talken med Johann Hari som har undersökt beroenden finns här nedan.


Han hävdar efter sina studier runt om i världen att motsatsen till beroende inte är att vara drogfri, utan att känna samspel och anknytning. Drogen i det här sammanhanget är då passion/förälskelse, lust och abstinensen till en annan människa.
En stalker behöver således extremt mycket kärlek och omtanke, bygga upp sin självkänsla, skapa anknytning till andra människor, vara en del av samhället, samt känna att han/hon har ett syfte med sitt liv. Precis som för missbrukare av alkohol och andra droger.
 
Skrivet av stoffebones 21 jan 2020 13:29
Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

stoffebones

(Medlem)

Ja fint jag tar åt mig av dessa råd. /Stalkern
 

< [1]  >