AntiStalker

AntiStalker - Motverkar stalking

Information - Community - Mötesplats - Forum

Anti stalking

Spärra oönskade inkommande telefonnummer

Forum > Stalking-fall > Åtgärder mot stalking > Spärra oönskade inkommande telefonnummer

Skriv ut

Visar inlägg 1 - 8 av 8.

< [1] >
Skrivet av wehavesoldout 10 jan 2010 20:53
Skriv ut Direktlänk
Hej!
Jag har sökt länge bland operatörer för att finna någon som kan/vill blockera oönskade telefonnummer. Min egen operatör(www.uvtc.com) har en telefonsvararfunktion där det går att skapa ett personligt meddelande till de nummer som man vill ska få höra detta unika meddelandet. Övriga får höra ett "vanligt" meddelande. Mao så finns tekniken att spärra oönskade samtal. Svårigheten är nog att få operatörerna att förstå att behovet finns och att "vi drabbade" är beredda att betala för det.
Kanske det går att övertyga om vi blir tillräckligt många som efterfrågar tjänsten.

Johnny

Skrivet av tias_79 27 jan 2010 10:10
Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

tias_79

(Medlem)

Man kan spärra "Hemligt nummer", så måste de visa ett nr om stalkern ringer. Funkar kanske inte på mobilen men väl den fasta telefonen.

Skrivet av PcPro 11 aug 2010 17:46
Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

PcPro

(Medlem)

Man får dela upp det i Mobiltele och Hemtele.

Mobiltelefon:
Finns en del äldre telefoner som har funktioner för att blockera samtal. Men de nyare "smarta" telefonerna har dessutom appar som man kan ladda ner för att spärra. Ofta är de dessutom gratis.
Speciellt för Android och iPhone.
Så att spärra på en mobiltelefon är sällan några större problem.

Hemtelefon:
Dels finns ju NIX, men det är för att spärra telefonförsäljare. Annars är det klent med metoder att spärra, men det finns några alternativ. Telia Entré heter en nummerpresentatör som kan spärra nummer, men den kan tyvärr bara spärra dolda/hemliga nummer. NIM (www.nim.se) är en annan nummerpresentatör som man kan koppla till en dator, den kan inte spärra i sig själv, men visar namnet på den som ringer direkt på skärmen innan man lufter luren. Och man kan tydligen använda ett vanligt modem på samma dator som kan ställas in att lägga på när det ringer ett nummer i en lista man kan göra. Några fristående produkter utan dator har jag inte hittat (än). Så kom gärna med tips !
Uppdaterat: 13 aug 2010 00:07  
Skrivet av Fastidious 18 jan 2012 14:36
Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Fastidious

(Medlem)

Förlåt om jag drar upp en gammal tråd, men det är samma ämne. Har någon provat en sk nummerblockerare? Jag hittade en som fanns att köpa på nätet. Jag vet inte om forumregler tillåter mig att länka till den här, men ni kan säkert hitta den själva om ni söker på blockera telefonnummer eller nått sånt. Så gjorde jag.

Är det någon som provat?

EDIT: Mod kan väl säga till om jag får länka. Även flytta inlägget om det skulle gjorts som ny tråd istället för att väcka en så gammal.

Admin: Inga länkar till webbutiker, det skulle strax missbrukas tyvärr. Man får söka upp det på Google. Gammal tråd är OK.
Uppdaterat: 20 aug 2012 16:55  
Skrivet av PcPro 16 aug 2012 08:47
Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

PcPro

(Medlem)

Nummerblockerare eller Samtalsblockerare för vanliga telefoner eler IP-telefoni är inte så lätt att hitta, den enda jag hittat (och testat) är den från NIM (se inlägg ovan) och den funkar att blockera med.

För mobiler finns flertalet Appar att installera för ändamålet.
Uppdaterat: 16 aug 2012 08:47  
Skrivet av EmmaBerg 15 aug 2013 16:07
Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

EmmaBerg

(Medlem)

Hej mitt namn är Emma Berg och bor i Stockholm,

Jag har i 1 års tid haft hotfulla samtal hem till mig båda under dag tid och under natten.

Det är en eller flera killar som ringer och säger att dom ska döda mig och min familj.

Jag har polisanmält detta men ingen har förändrats.

Min vän från Holland tipsade mig om denna ... Phone-Guard

Admin: Inga länkar till webbutiker, det skulle strax missbrukas tyvärr. Man får söka upp det på Google.

Det är en produkt som tydligen har sålts väldigt bra i både England och Holland har kommit till Sverige nu.

Den spärrar alla telefon nr du inte vill ska ringa dig ( INKL PRIVATA NR )
Jag fick hem den för två veckor sedan och det har varit så tyst och skönt hemma.

Jag hoppas verkligen att folk som inte känner till denna produkt prövar på den för den har verkligen förändrat mitt liv.

Uppdaterat: 15 aug 2013 20:25  
Skrivet av Bengt 15 aug 2013 20:33
Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Telefonföretagen för fast telefoni kan erbjuda spärr för utvalda inkommande nummer, exempelvis Telia kallar det "Spärr In" och där kan upp till 32 nummer spärras, utan att man behöver köpa någon egen apparat särskilt för detta.

/Bengt

--
Admin på AntiStalker | www.lundberg-lagerstedt.se

Skrivet av PcPro 16 dec 2014 13:00
Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

PcPro

(Medlem)

Ser ut som den där Phone Guard har problem om man tittar på deras hemsida...

Och sen är det så att alla telefonprodukter för telefoni som köps i England/USA och även många andra länder, inte fungerar i Sverige.
Speciellt inte de som har med nummerpresentation att göra.
Vi har en helt annan standard i Sverige på hur signalerna skickas för nummerpresentation nämligen.

Den enda produkten jag vet som fungerar är NIM iDentor och den finns till salu fortfarande. Den lämpar sig dock inte för alla användare, då den ska kopplas dels till telefonjacket, och även till en dator som har programvara för detta installerat.

Länkar tillåts ju inte här, men Googla så hittas den.*

Edit av admin: Länk till googlesökningen kan man lägga här, Google: NIM iDentor
Uppdaterat: 17 dec 2014 23:32  

< [1] >