För lite över 3 år sedan började jag jobba med en man som ett halvår senare började stalka mig. Det tog lång tid innan jag förstod att han gjorde grova intrång i mitt liv, han råkade försäga sig om saker som visade att han visste otroligt mycket om mig.
Han manipulerade mina känslor för honom, genom att säga saker han visste "skulle gå hem". Han gav sken av att vara en helt annan person än han egentligen är, allt handlade om manipulation. Han var inte ens singel, men påstod sig vara det.
Vi inledde en affär som jag ganska snabbt avbröt pga hans tendens att antingen vara extremt på eller bara försvinna utan spår. Egentligen trodde jag att jag tyckte om honom, men det var hans beteendemönster som fick mig att backa ur. Han tillät inte att vi avslutade, därför slutade jag så småning om jobba med honom. Inte heller det hjälpte. Han släppte aldrig taget om mig. Tack och lov har han aldrig varit aggressiv fysiskt eller hotfull. När vi bråkar säger han att vi aldrig mer ska höras, vilket han aldrig håller.
Nu visar det sig att han gör intrång på min dator (förmodligen läser han detta meddelande, jag har ingen frihet alls längre) han har en tracking device på min bil eftersom han vet exakt var jag är när jag kört. Han skickar gubbar att förfölja mig och han avlyssnar mig på vissa platser. Han stalkar fester som jag går på och hänger med på familjeresor. För några månader sedan körde han förbi mitt hotellrum när jag var på familjeresa. Han brukar sällan ta kontakt med mig men tränger sig in i mitt liv, ovälkommet. Det här har till följd att jag känner mig otrygg hemma, funderar på att lämna Sverige och starta ett liv någon annan stans, jag skannar av miljöer när jag är ute, jag är orolig och har extrema sömnsvårigheter. Det jobbigaste är nog att inte veta när det ska ta slut. Om det rör sig om 2-3 år totalt har jag snart betatat av det och kan pusta ut... men vissa stalkare förföljer sina offer i 20, 30 år. Det känns ibland outhärdligt att inte veta när det ska ta slut, även om han varken hotar mig eller ens tar direktkontakt. Han dyker bara upp på alla möjliga platser där jag är och jag är rädd för vad han är kapabel till.
Just nu vore det skönt att prata med andra som är utsatta. Hör gärna av er. Styrka till alla offer för stalking!